Pandemie nemoci covid-19 zamíchala nejen s našimi životy a zdravím, se způsobem práce a vzdělávání, ale ve velké míře i s našimi zvyklostmi v oblasti nakupování. Najednou jsme zjistili, že ne pro všechno se nutně musí dojet do obchodu. Společnost Shoptet, která vyvíjí platformy pro e-shopy, si nechala agenturou Ipsos zpracovat průzkum, jak si Češi na online nákupy zvykli, jak jeho možnosti vnímají do budoucna.
Přes padesát procent dotázaných nakupuje častěji online než v kamenných obchodech
Češi si na online nákupy zvykli velmi rychle. Tentam je strach z podvodných e-shopů, protože za dobu, co je v Česku online nakupování dostupné, se trh poměrně vyčistil. A kdo pochybuje o pověsti doposud neznámého obchodu, ten si jej prověří v recenzích, nebo nakoupí na dobírku, aby měl jistotu, že o své peníze nepřijde. Navíc je na českém i evropském online trhu již dávno zaven systém ADR, který efektivně pomáhá s vracením plateb v případech, kdy zboží nedorazí.
Agentura Ipsos během průzkumu zjistila velmi zajímavé skutečnosti: „Nákupy v e-shopech v současné době převažují u více než padesáti procent dotázaných. Téměř polovina z nich navíc deklaruje, že online nakupují vše, co je možné. Záměr nakupovat po odeznění pandemie v maximální možné míře právě v e-shopech hlásí téměř čtyři z deseti dotázaných. A to z toho důvodu, že si na tento způsob nakupování zvykli a je pro ně pohodlný.“
Vedle pohodlí si zákazníci často chválí i snadno dosažitelné úspory, které získají díky slevovým kuponům nebo aktuálním informacím o poskytovaných slevách na dopravu, na vybrané zboží či na doprodeje, pro něž si chodí do slevových portálů anebo si je nechávají zasílat přímo do svých schránek.
Rovnoměrně své nákupy dělí cirka dvacet procent respondentů
Zatímco pětina lidí nakupuje v polovině případů online a v polovině v kamenných obchodech, je v české populaci asi čtvrtina lidí, co se na online nákupy necítí, takže je využívají jen v opravdu nutných případech. Jen dvě procenta z oslovených lidí nenakupují v e-shopech vůbec, zbylá polovina českých zákazníků častěji nakupuje online cestou než návštěvou kamenné pobočky.
Lidé jsou s e-shopy spokojeni
Skvělou zprávou pro provozovatele online obchodů je i zjištění, že většině lidí v e-shopech nic nechybí. Jen asi dvacet procent zákazníků by uvítalo možnost prohlédnout si zboží na vlastní oči, což ale samo o sobě zatím odporuje podstatě online nákupu. Vždy jen online si lidé plánují nakoupit elektroniku nebo běžnou drogerii, dokonce i módu, ale též vybavení do domácnosti, kde jsou velmi spokojení s pohodlným dovozem až k domu, často i s výnosem zboží do patra nebo i s instalací a zprovozněním. Stále populárnějšími se stává online nákup potravin, který pravidelně uspoří spoustu času a stresu ve frontách nejen u pokladen.
https://reflex24.cz/7-duvodu-proc-se-vyplati-studovat-mba/
https://zivot24.cz/co-vam-chteji-rici-sny/
https://harmonylife.cz/topolovka-kvete-ve-druhem-roce-jenze-tehdy-ji-i-chyta-rez-jak-tomu-predejit/