Někteří klienti, kteří přicházejí na mediaci, nejsou vždy úplně seznámeni s pravidly tohoto procesu. Často si nejsou jisti, co mohou během jednání očekávat, a obávají se, že druhá strana bude používat manipulativní techniky. Jaká je pravda?
Manipulace do mediace nepatří
Někteří klienti mají potřebu ještě před zahájením mediace mediátora upozornit na to, že druhá strana využívá manipulativní techniky. A že se o to jistě bude pokoušet během samotného mediačního jednání. Pravdou ale zůstává, že na tyto skutečnosti není nutné mediátora upozorňovat. Snadno na to totiž přijde i sám. Třeba tak, že daný klient bude mnohem více mluvit o druhé straně než sám o sobě.
Nutno také podotknout, že mediátor na jednání o ničem nerozhoduje. Jeho úkol nespočívá v tom přiklonit se k jedné pravdě a přesvědčit o ní druhou stranu konfliktu. Takové jednání by totiž z jeho strany bylo značně neprofesionální a netaktní.
Pokud už by se nějaká manipulace během mediace objevila, mohou klienti využít principu dobrovolnosti a mediaci okamžitě opustit.
TIP: Naučte se, jak řešit konflikty pomocí srozumitelného kurzu mediace.
Mediace není soutěží o přesvědčování
Během mediace není principem někoho přesvědčit o své pravdě. Jednotlivá mediační jednání by měla vést k tomu, že se strany konfliktu společně domluví na řešení, které jim dává největší smysl a které pro ně bude tím nejlepším možným.
Nutno také podotknout, že manipulativní klienti svými výroky jasně definují sami sebe (a nikoliv druhou stranu sporu). Mediátor si sice vždy vyslechne a pozoruje, nicméně stojí vně celé situace.
Pokud někdo na mediace vystupuje v pozici manipulátora, ve většině případů se s ním domluvit nedá. A pokud daný mediátor své chování nezmění, může druhá strana dospět k závěru, že už nezbývá nic jiného než soudní jednání.
Více informací ze světa mediace najdete na www.kurzymediace.cz.