Při koupi jakéhokoliv zboží má prodávající povinnost dodat ho zákazníkovi bez vad. U spotřebního zboží odpovídá prodávající spotřebiteli za vady 24 měsíců, přičemž tato doba začíná běžet dnem převzetí daného zboží. Zákonem stanovenou dobu pro uplatnění práva není možné zkrátit. Jedinou výjimkou jsou věci použité.
Ledničku, počítač, mikrovlnku, telefon, oblečení, ale i zvíře – to vše je možné za určitých podmínek reklamovat.
Ve vaší reklamaci uveďte popis vady a vámi požadovaný způsob jejího vyřízení. Mějte na paměti, že nelze reklamovat vady vámi způsobené nebo ty, o kterých jste při koupi věděli. S reklamací se na prodávajícího obraťte na prodejně, případně ho kontaktujte telefonicky, e-mailem či dopisem. U koho opravu věci uplatnit, zjistíte zpravidla z dokladu o koupi nebo ze samostatného záručního listu, který vám na vyžádání vystaví. Od prodávajícího musíte obdržet potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dozorového orgánu, nejčastěji od České obchodní inspekce.
Znáte tyto podmínky a víte, na co si dávat pozor?
Zakoupení věci musíte při reklamaci prokázat nejlépe předložením kupního dokladu. Vznik kupní smlouvy lze dokázat i jiným způsobem, například záručním listem s uvedením data nákupu a ceny či výpisem z účtu při platbě kartou.
Ze zákona je prodávající povinen rozhodnout o reklamaci ihned a u složitějších případů do 3 pracovních dnů. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní. Vyprší-li zákonná lhůta, jedná se o podstatné porušení kupní smlouvy a získáváte právo od ní odstoupit.Recenze firem od ostatních zákazníků si můžete snadno vyhledat na hodnotícím portálu Aplikant.cz. Portál nabízí přehledné vyhledávání firmy podle názvu nebo ičo. Také se zde můžete podělit s ostatními zákazníky o své spotřebitelské zkušenosti a přidat své hodnocení firem pomocí textu nebo hvězdiček.