Přední česká návrhářka šperků Klára Šípková vystudovala ateliér K.O.V. (koncept, objekt, význam) na UMPRUM v Praze, z toho se tři semestry věnovala průmyslovému designu a semestr grafickému designu na stáži v Paříži.  Při navrhování ráda pracuje s čistými formami, zabývá se nejenom použitím zákonů geometrie, ale především také harmonií, pohybem a příběhem, který do šperků vkládá.

Když zrovna nenavrhuje své nové kolekce, vyrábí nejraději snubní a zásnubní prstýnky. Říká, že pro ni mají právě tyto šperky zvláštní kouzlo i díky tomu, že se zákazníci při jejich nákupu nachází v hezkém životním období. Při takové výrobě se také ráda inspiruje příběhem daného páru a snaží se ho zapojit právě do tvaru šperku.

Jaká je nejčastější motivace vašich zákazníků? Proč si kupují šperky?

Šperk doplňuje osobní charakter. Je součástí sdělení, které lidé dávají okolí. Další častou motivací je touha být originální. A někdy se mi také stává, že přijdou lidé, kteří fandí mladým umělcům nebo designérům. Ti pak mají dobrý pocit, že si koupí šperk přímo ode mě, místo aby šli do velkého řetězce.

Mají Češi vkus?

Myslím si, že Češi obecně moc vkus nemají. Je to vidět třeba na architektuře, na celkovém vzhledu měst. Jiné národy mají přirozenou estetiku víc rozvinutou. Je to také hodně o penězích, ale myslím si, že jsme na dobré cestě.

Máte nějaké oblíbené materiály?

Pokud jde o samotný proces výroby, tak nejčastěji pracuji s nerezovou ocelí, protože se dá průmyslově zpracovávat a je ušlechtilá a tvrdá. Co se týče estetických parametrů, tak jsou možnosti víceméně neomezené. Ráda pracuji s diamanty a zlatem, protože to je krásný materiál. Naopak nemám blízký vztah ke slonovině, kostem a podobně.

Jak při vytváření návrhu šperku postupujete?

Na začátku většinou pracuji jen s tužkou a papírem. Pokud se ale jedná o opravu exaktní tvary, jako je například moiré efekt, tak ty tužkou nenakreslíte. Takové věci kreslím do počítače, což je vlastně totéž, jen jiný nástroj. Pak také pracuji ve 3D nebo vytvářím modely z papíru. Občas modeluji i z hliníku nebo jiných měkčích materiálů.

Takže kromě uměleckého citu a zručnosti také potřebujete znát geometrii a matematiku?

Ano. A to samé platí i o 3D programech, kde se hmoty různě minimalisticky řežou, odečítají či přičítají. Když si ve 3D zkusíte jen o malý kousek posunout celý objekt, hned vám může vyjít jiný celkový výřez. Technologie mi celkově usnadňují práci. Například můj All-in-One Lenovo B550 má velký monitor, který spolu s výkonnou grafickou kartou zobrazí i ty nejmenší detaily. To je při práci se šperkem velmi důležité.

Jak šperky vyrábíte, když už máte připravený konečný návrh?

Možností je hodně a to je na tom zajímavé. Některé kusy jsou řezané laserem, jiné jsou chemicky frézované či soustružené. Další si nechávám vyrobit v pérovně a taky hodně používám drátořez, elektroerozivní obrábění drátem nebo CNC frézy. Zajímavý procesní moment je i samotné hledání firmy, která po mně šperky zpracuje a komunikace s jejich techniky. Oni se totiž profesně moc nesetkávají s ženami.

Redakce Press-Media

Doporučuje další zajímavé články na mediích

StyleMag.cz

In-In.cz

GoldBach.cz

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Post by redakce

Comment(0)